Meer energie, minder stress!

Voeding voor een gezond hart

 

Hoge bloeddruk, hoog cholesterol of diabetes? Ik help je graag met onderbouwde voedingsadviezen weer gezonder te worden. Door mijn expertise op gebied van voeding en hart- en vaatziekten kan ik precies uitleggen welke voeding goed is voor je hart en gezondheid.  Wist je dat hart- en vaatziekten ook een relatie heeft met chronische stress?  Ik geef je inzicht in hoe stress je gezondheid beïnvloed

Dieetadvies bij zwangerschap

Ben je zwanger of geef je borstvoeding en wil je graag weten of je alle voedingsstoffen binnenkrijgt? Krijg voedingsadvies afgestemd op jouw persoonlijke situatie. 

Ook bij zwangerschapsbraken help ik je graag. Ik kan je met praktische tips en dieetadviezen helpen de benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. 

Heb je zwangerschapsdiabetes of wil je dit juist voorkomen?  Dan geef ik je graag begeleiding op maat om er voor te zorgen dat je gezonde voeding binnenkrijgt die je bloedsuikers goed houden.

zwanger
stress

Voeding bij stress en vermoeidheid

Een druk leven met werk/studie en soms ook nog kinderen kan stressvol zijn. Gezond eten is dan extra belangrijk, maar dat lukt niet altijd. Leer met welke voeding en voedingsstoffen je weer energiek en stressbestendig kunt voelen. Zelfs depressieve gevoelens zijn met voeding effectief bestrijden. 

Wil je ook graag weten hoe mentaal sterk je bent? Doe dan hieronder de test

Herkenbaar?

Wil je dit?

Kom er achter hoe mentaal sterk jij bent.

De gelukshormonentest kan inzicht geven in verstoringen van je neurotransmitters. De test is deels gebaseerd op de door de Amerikaanse arts Dr. Eric Braverman ontwikkelde Braverman test. In de test worden vier voornaamste neurotransmitters gemeten.

Deze test is een gevalideerde vragenlijst en is een bruikbare indicatie van je mentale status. Aan het einde van de test krijg je code waarmee je de uitslag kunt inzien.

Wat zijn gelukshormonen?

Gelukshormonen spelen een enorme rol bij stress, angst, vermoeidheid, burn-out en depressie wanneer we hier tekorten van hebben. Gelukshormonen hebben alles te maken met het oproepen van emoties zoals angst of blijdschap, ze bepalen in belangrijke mate hoe we ons voelen. De vier belangrijkste gelukshormonen en neurotransmitters zijn dopamine, acetylcholine, GABA (gamma-aminoboterzuur) en serotonine. Het is goed om te weten dat je lichaam voor de aanmaak van deze gelukshormonen volledig afhankelijk is van de voeding die je tot je neemt. 

Gevolgen van te korten:

  • Dopaminetekort: vermoeidheid, uitputting, besluiteloosheid, verslavingsgedrag, emotionele instabiliteit, lethargie, gebrek aan wilskracht, weinig motivatie. 
  • Acetylcholinetekort: vergeetachtigheid, concentratiestoornis, leerstoornis, verminderd reactievermogen, minder creativiteit.
  • GABA-tekort: stress, prikkelgevoelig, angst- paniekaanvallen, onrust, hyperalert, verkramping.
  • Serotoninetekort: angst, stress, depressie, slaapstoornis, (hoofd)pijngevoelig, gespannen.

Dopamine

Dopamine is de neurotransmitter die staat voor plezier. Hierdoor voelen we ons goed. Dopamine zorgt voor daadkracht, wilskracht en zelfvertrouwen. Het maakt je scherp en gefocust. Je hebt zin in het leven als je dopaminepeil op orde is. En het is nog eens goed voor je libido ook. 

Acetylcholine

Acetylcholine is een neurotransmitter die in vele delen van de hersenen en het lichaam actief is. Acetylcholine wordt onder meer geproduceerd in de dunne darm. In het centrale zenuwstelsel is acetylcholine belangrijk voor de geheugen- en intellectuele functies. En deze beïnvloedt ook het hart en de controle over de willekeurige skeletspieren. 

GABA

GABA is een rustgevende neurotransmitter die andere zenuwcellen remt in hun activiteit. De remmende werking op andere zenuwcellen zorgt ervoor dat je je ontspannen en rustig voelt. Zenuwcellen die gevoelig zijn voor GABA zijn verspreid over alle delen van de hersenen. 

Serotonine

Serotonine is de stemmingsregulator van ons lichaam, brengt rust en maakt dat je je gelukkig kunt voelen. Uit serotonine maakt je lichaam het slaaphormoon melatonine. Onbalans in serotonine is verantwoordelijk voor een groot aantal klachten zoals depressies, eetstoornissen en slaapproblemen.

Jacobien Hiemstra - Voeding optimaal

Jacobien Hiemstra, diëtist en stressoloog

Sinds 2008 werk ik als diëtist in het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein waar ik patiënten met veel verschillende ziektebeelden begeleid, maar voornamelijk patiënten met hart- en vaatziekten en patiënten na hartoperaties. Ik ben allround diëtist, maar mijn hart ligt bij de hart- en vaatziekten en de preventie ervan. Stressologie is voor mij de perfecte aanvulling om mensen te adviseren hoe ze met bepaalde voedingsstoffen stress kunnen verminderen en hiermee hart- en vaatziekten kunnen voorkomen en hun energie kunnen verhogen. 

Jacobien Hiemstra

Artikelen over gezondheid en voeding